KØBSVILKÅR

1. Generelt

Disse vilkår angiver, hvad der gælder i alle tilfælde, hvor skivtryck.se (herefter kaldet vi/os) udfører opgaver for Kunden (herefter kaldet Opgaven), eller hvor Kunden køber varer af os (herefter kaldet Købet), medmindre parterne skriftligt har aftalt andet. En sådan anden aftale er kun gyldig, når den er underskrevet af begge parter. Kundens bestilling indebærer godkendelse af denne aftale.

2. Tilbud og priser

Et tilbud fra os er gyldigt i tredive (30) dage fra den dato, der er angivet på tilbuddet (Tilbudsperiode). Alle priser i et tilbud er angivet i Dkr og er eksklusive moms, fragt og andre gebyrer og tillæg. De priser, der er angivet i et tilbud, som er accepteret og bestilt, skal gælde, selvom den Generelle prisliste er ændret i Tilbudsperioden. Prislisterne for vores sortiment er gyldige i tredive (30) dage fra modtagelsen. Kunden er ansvarlig for at finde ud af eventuelle prisændringer samt anmode om en ny prisliste.

3. Forbehold

Vi forbeholder os retten til fejl i priser samt indhold på hjemmesiderne discrepublic.dk og discrepublic.com.

4. Betalingsbetingelser

Vi anvender enten forskuds- eller efterskudsbetaling, afhængigt af hvad der gælder i hvert enkelt tilfælde. Ved forskudsbetaling gælder det, at betalingen skal være os i hænde, før bestillingen bliver bindende og ordren eksekveres. Ved efterskudsbetaling gælder det, at faktura sendes fra Klarna på den aftalte leveringsdato, og at betalingen skal ske inden femten (15) dage netto fra fakturadato, medmindre andet er aftalt. Ved forsinket efterskudsbetaling har vi ret til at opkræve morarente på fireogtyve (24) procent årligt. Ud over morarenten skal Kunden dække de omkostninger, der er forbundet med inddrivelsen af nævnte krav, samt ekspedition af rykkerskrivelse. Alt gods forbliver vores ejendom, indtil fuld betaling er modtaget. Hvis der foreligger rimelig grund til at antage, at Kunden ikke vil opfylde sine betalingsforpligtelser, forbeholder vi os retten til at afbryde udførelsen af Opgaven og tilbageholde alt produceret og af Kunden leveret materiale, indtil fuld betaling er modtaget for vores samtlige krav mod Kunden, eller indtil tilfredsstillende sikkerhed er stillet. Hvis dette ikke sker, forbeholder vi os retten til at ophæve aftalen. Hvis aftalen ophæves, er Kunden, efter anmodning fra os, forpligtet på egen bekostning at returnere de varer, som Kunden undladt at betale for.

5. Tillæg

Vi kan komme til at opkræve ekstra for arbejde, der skyldes mangelfuld eller ændret/korrigeret levering af materiale fra Kunden, og/eller i de tilfælde, hvor Kunden på anden måde ændrer forudsætningerne for Opgaven i forhold til, hvad der oprindeligt er aftalt. Mangelfuld levering omfatter, hvis Kunden ikke leverer materiale til den aftalte tid eller i henhold til gældende materialspecifikation.

6. Kvalitetstolerance

Opgaven udføres med brug af den masterkopi og det materiale, som kunden har leveret til brug ved fremstilling af tryksager (Originalmateriale), og sker i overensstemmelse med de specifikationer, vi anvender ved produktion af den type materiale, som nævnte produktion vedrører. Fejl omfatter ikke sådanne forhold, som ifølge dokumenteret og anerkendt faglig erfaring anses for at være en mindre afvigelse, eller sådanne forhold, der skyldes fejl i det Originalmateriale, som er leveret fra kunden til os.

7. Leveringstider

Leveringstiden angives i den Ordrebekræftelse/tilbud, som udgår fra os, og angiver det antal arbejdsdage, produktionen vil tage. Leveringstiden begynder at løbe, når Kunden har leveret alt Originalmateriale, og vi har sendt ordrebekræftelse (Produktionsstart). Leveringstiden kan blive forlænget, hvis Kunden foretager ændringer i den afgivede ordre, og/eller på anden måde forsinker levering af godkendt Originalmateriale.

8. Reklamationer

Det påhviler Kunden uden unødigt ophold ved leveringen at undersøge, om leverancen opfylder kravene til kvantitet og kvalitet i henhold til punkt 6 og 7 ovenfor. Hvis der foreligger afvigelser uden for toleranceniveauerne, skal Kunden straks underrette os herom. En sådan reklamation skal ske skriftligt og være os i hænde inden for ti (10) arbejdsdage fra leveringsdato. For skjulte afvigelser er vi kun ansvarlige for afvigelser, der skriftligt er reklameret inden for halvtreds (50) arbejdsdage fra leveringsdato.

9. Returneringer

Vi anvender ingen returpolitik. Produktionen, der er unikt tilpasset efter kundens ønsker, kan ikke returneres.

10. Transportskadet gods

Hvis en vare fra os beskadiges under transporten, uanset om skaden er tydelig eller skjult, skal dette straks anmeldes til os samt transportøren, dog senest inden for 7 dage.

11. Ansvarsbegrænsning

Vi fraskriver os ethvert ansvar for forsinkelser i leveringen. Vi er ikke ansvarlige for afvigelser, der er forårsaget af mangelfuldt, forsinket eller forkert Originalmateriale eller anden information fra Kunden. Vi er ikke forpligtet til at erstatte Kunden for eksempelvis, men ikke begrænset til, inkompatibilitet, driftsafbrydelser, datatab eller anden økonomisk skade. Vi er ikke forpligtet til at erstatte Kunden for indirekte skader, og vores samlede erstatningsansvar kan aldrig overstige det beløb, som den pågældende reklamerede Opgave/Køb udgør.

12. Kundens ansvar

Kunden skal holde os skadesløse for enhver erstatning, vi måtte blive pålagt at betale til tredjemand som følge af skader på ejendom eller personer, eller ved krænkelse af tredjemands immaterielle rettigheder, hvis fejlen eller manglen skyldes Originalmateriale eller anden information, som Kunden har leveret til os.

13. Originalmateriale

Kunden skal stille alt Originalmateriale til rådighed, som er nødvendigt for udførelsen af Opgaven. Levering af sådant materiale sker for Kundens regning og til det sted, vi anviser. Originalmaterialet skal følge de specifikationer, vi anvender på det pågældende tidspunkt. Originalmaterialet opbevares hos os uden omkostning for Kunden i 24 måneder efter sidste ordredato (Opbevaringsperioden). Herefter destrueres det, medmindre Kunden inden da har anmodet om, at materialet returneres. Returnering af sådant materiale sker for Kundens regning. Vist Originalmateriale, såsom glasmasters og trykfilm, kan ikke returneres og vil blive destrueret efter Opbevaringsperioden. Al opbevaring af Originalmateriale sker på Kundens risiko, og vi kan ikke holdes ansvarlige for skader på eller tab af Originalmaterialet.

14. Immaterielle rettigheder

Kunden garanterer, at Originalmaterialet ikke udgør en krænkelse af andres ophavsret, varemærkerettigheder eller andre immaterielle rettigheder, samt at det ikke er af en sådan art eller udformning, at det strider mod lov, bekendtgørelse, myndighedsanvisning, praksis eller skik, god markedsføringsskik eller risikerer at støde eller fornærme offentligheden. Kunden er ansvarlig for alle forpligtelser over for rettighedshavere eller myndigheder, herunder, men ikke begrænset til, betaling af royalties, pligteksemplarer eller lignende forpligtelser. Vi forbeholder os retten til uden erstatningsansvar over for Kunden at afbryde Opgaven, hvis der foreligger rimelig grund til at mistænke, at Originalmaterialet strider mod, hvad der er angivet i de to foregående afsnit. Hvis Kunden misligholder det, der er angivet i de to øverste afsnit i punkt 13, er Kunden forpligtet til at erstatte os for enhver skade og alle omkostninger, vi påføres som følge heraf. Sådanne omkostninger omfatter, men er ikke begrænset til, erstatning, sagsomkostninger og andre omkostninger til juridisk bistand.

15. Force Majeure

Parterne skal fritages fra de forpligtelser, som påhviler dem i henhold til denne aftale, i det omfang de forhindres i at opfylde deres forpligtelser på grund af generel strejke uden for partens kontrol, optøjer, oversvømmelser, krig, regeringsdekret eller lignende (force majeure). Parten skal i så fald straks skriftligt underrette den anden part om sådanne omstændigheder og i videst muligt omfang forsøge at forhindre eller afhjælpe årsagerne til sin manglende evne til at opfylde sine forpligtelser. En sådan underretning medfører, at leveringstiden forlænges med fyrre (40) arbejdsdage, og hvis omstændigheden varer mere end fyrre (40) arbejdsdage, giver en sådan hændelse også hver part ret til skriftligt at annullere ordren uden krav på erstatning.

16. Tvist

Aftalen skal reguleres af svensk ret, som den anvendes på aftaler indgået i Sverige mellem svenske parter. Tvister som følge af aftalen skal afgøres i Sverige af voldgiftsmænd i henhold til svensk lov om voldgift. Hvis tvisten ved sagsanlæg angår et beløb, der højst udgør to (2) prisbasbeløb i henhold til loven (1962:381) om almen forsikring, har parten dog ret til at indbringe sagen for almindelig domstol i Sverige.

DiscRepublic.dk
Renvägen 10
S-352 45 Växjö
Sverige
Tel: +46 (0)470 74 29 00
www.discrepublic.dk