FAQ – OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

På denne side finder du nogle af vores mest almindelige spørgsmål og svarene på dem. Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål her, er du velkommen til at kontakte os. Når vores chat er åben, kan du klikke på ikonet nederst i højre hjørne. Du kan også ringe eller sende os en e-mail.
Se alle vores kontaktoplysninger her »

Jeg vil gerne afgive en ordre hos jer – hvordan foregår hele processen?
Sådan foregår bestillingen

  1. Gå til siden for det produkt, du vil bestille.
  2. Foretag eventuelle tilvalg og vælg antal (prisen justeres ud fra dine valg).
  3. Klik på ”Ordre”, gå til kassen, udfyld dine oplysninger, vælg betalingsmetode og gennemfør ordren.
  4. En ordrebekræftelse sendes til dig via e-mail.
  5. Upload trykfiler og master via filupload i menuen.
  6. Du modtager korrektur til godkendelse samt bekræftelse på, at din master fungerer.
  7. Når korrekturen er godkendt, starter vi produktionen.

Vigtigt at vide: For CD- og DVD-produktioner under 150 stk. kopierer vi materialet til optagelige skiver. Nogle ældre afspillere kan have problemer med at afspille disse, men mere end 98% af vores kunder oplever ingen problemer. For fuld sikkerhed anbefaler vi at vælge ”pressede” CD/DVD.

Hvad gælder for køb/levering til Danmark og til andre EU-lande?

For privatpersoner tillægges der altid Dansk moms, som betales direkte ved bestilling i webshoppen. Dette gælder for alle privatpersoner inden for EU (og selvfølgelig også Danmark).
Alle virksomheder, der er registreret og opererer inden for EU, kan dog handle momsfrit direkte i webshoppen ved at indtaste et gyldigt VAT-/EORI-nummer ved bestilling. Her kan du kontrollere, om din virksomhed har et gyldigt VAT-/EORI-nummer:europa.eu/taxation

Hvad gælder for køb/levering til Norge (og andre lande uden for EU)?
Alle privatpersoner og virksomheder, der er registreret i Norge eller i andre lande uden for EU (f.eks. USA eller Schweiz), handler uden moms (VAT) i webshoppen.

Alle kunder i Norge og uden for EU betaler derefter moms (VAT) og gebyret for tolddeklarationen i forbindelse med, at de bestilte varer/produkter leveres. Dette (moms og toldgebyr) betales på en separat regning fra UPS (fragtfirmaet vi anvender). CD-, DVD-, kassette- og vinylplader er alle toldfrie varer, men der pålægges stadig et mindre gebyr (ca. 15–20 Euro) for selve gennemførelsen af tolddeklarationen.

Taric-nummeret (den statiske varekode), der bruges til at fortolde digitale medier (CD- og DVD-skiver), er 85234939.

Taric-nummeret (den statiske varekode), der bruges til at fortolde analoge medier (vinylplader), er 85234920.

Taric-nummeret (den statiske varekode), der bruges til at fortolde analoge medier (kassettebånd), er 85232919.

Hvad er NCB?

NCB, der står for "Nordic Copyright Bureau", har hovedkontor i København og er en musikorganisation ejet af STIM sammen med sine modparter i de øvrige nordiske lande. NCB arbejder med licensering og juridisk beskyttelse af musik i film, på TV, pladeudgivelser, musikdownload mv. De områder, som NCB har ansvar for, kaldes mekaniske licenser – hvilket adskiller sig fra licenser vedrørende fremføring af musik – den del som STIM varetager. Kort sagt administrerer NCB og opkræver betaling for mekaniske licenser og aftaler fra musikbrugerne – men vederlaget udbetales til rettighedshaverne via STIM. Disse udbetalinger fremgår som ”mekaniske rettigheder” på udbetalingsoversigten fra STIM – Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå.

NCB ejes i fællesskab af de nordiske rettighedsselskaber ("Nordic performing rights societies"), som omfatter KODA i Danmark, STEF på Island, STIM i Sverige, TEOSTO i Finland og TONO i Norge.

Hvad er et katalognummer?

Et katalognnummer er inden for musikbranchen en unik kodekombination, som pladeselskaber eller kunstneren mærker hver udgivet plade med, og som normalt trykkes på pladecoverets ryg sammen med navn på kunstneren og pladen samt pladeselskabet (hvis der er et).

Katalognnummeret, som du selv finder på, skal bestå af 2–7 bogstaver efterfulgt af maks. 7 tal. Normalt består katalognnummeret af en forkortelse af pladeselskabets navn, efterfulgt af udgivelsens løbenummer.

Eksempel: Kunstner Sparvhøk første udgivelse fik katalognnummeret SH001

Hvordan tilmelder jeg min plade/musikudgivelse til NCB?

Klik her for at gå til NCB's hjemmeside for licensansøgning. Følg derefter trin-for-trin-guiden længere nede på siden – og vælg DiscRepublic som din ”factory”. Når ansøgningen er udfyldt, modtager vi en bekræftelse fra NCB, som giver os tilladelse til at producere din musik- eller videoudgivelse.

Gemmer I materialet – masteren og trykfilerne – hvis vi skulle have brug for at trykke flere plader?

Absolut! Vi gemmer og arkiverer alt indsendt og produceret materiale i mindst fem (5) år. På den måde kan du nemt lægge en repeat-order ved at logge ind på ”Mine sider” og vælge ”Køb igen”.

Hvor lang er leveringstiden?

Som standard leverer vi alle vores produktioner med emballage inden for cirka 14 arbejdsdage – regnet fra den dag, du godkender trykkorrekturet fra vores grafiker.

Hvis I vælger VIP i kassen, forkortes leveringstiden til ca. 10-11 arbejdsdage.

For vinylproduktioner er leveringstiden ca. 8-10 uger fra godkendt korrektur (testpresser ca. 4-5 uger).

Vi forbeholder os dog ret til længere leveringstider i tilfælde af A) store oplag, B) når efterspørgslen er usædvanligt høj, eller C) når den bestilte produktion indeholder en form for specialtilvalg.

Hvordan leveres bestillingen – de færdige produkter – til mig?

Bestillinger til privatpersoner i Danmark sendes med UPS. Du modtager en besked via e-mail og via et SMS-link, hvor du selv kan vælge, hvornår du vil modtage pakkerne, eller om du i stedet vil hente dem på nærmeste UPS-servicepoint.

Leveringstiden til privatpersoner og virksomheder i Danmark er normalt 1-3 arbejdsdage**.

Leveringstiden inden for Europa er 1-5 arbejdsdage**.

Så snart din bestilling sendes fra os, modtager du en e-mail med et sporingslink, hvor du kan følge pakken/pakkerne på vej hjem til dig!

** = Til mere utilgængelige adresser, som ligger uden for UPS’ daglige ruter, sker levering så hurtigt som muligt.

Hvordan sender jeg mit layout/mint artwork til jer?

Efter du har lagt en ordre og modtaget en ordrebekræftelse med ordrenummer til din e-mail, kan du nemt uploade dit layout/artwork direkte til vores filhåndteringsserver. Klik blot på "FILUPLOAD" i menuen.

Har I skabeloner, som jeg kan bruge til at sætte mit layout?

Selvfølgelig! Under hver enkelt produkt i webshoppen findes redigerbare skabeloner/templates i PDF- og InDesign-format. Download den skabelon, du foretrækker, åbn den i dit layout-program, og placer derefter dit layout på separate lag.

Hvordan ved jeg, at mit layout/mint artwork er kommet frem til jer, og at det er egnet til produktion?

Hvis du uploader dit layout/artwork via den digitale filupload, vil du se en bekræftelsesmeddelelse på skærmen, når selve uploaden er færdig. Alle indsendte artwork-/layoutfiler kontrolleres – og du modtager et digitalt PDF-korrektur til godkendelse via e-mail, når dine filer er kontrollerede og godkendte.

Hvis dit artwork/dine layout-filer virker forkerte eller har brug for justering, kontakter vi dig hurtigst muligt!

Mere specifikke spørgsmål vedrørende layout, trykfilhåndtering osv. besvares på adressen print@discrepublic.com

Hvilke filformater anbefaler I til layout/artwork?

Vi foretrækker redigerbare PDF’er (separate PDF’er for CD, omslag & booklet) eksklusive skabelon. Det er dog vigtigt, at alle skrifttyper (tekster) er omdannet til baner/kurver/outlines. Alle billeder og links skal desuden være indlejret i dokumenterne.

Vi kan også modtage trykmateriale som billeder (f.eks. TIFF-filer), men de skal være højopløste og have mindst 300 dpi. Billederne skal også være i CMYK (brug gerne Coated FOGRA39-profilen, som kan vælges i Photoshop).

Jeg har hverken Illustrator, Photoshop eller InDesign – kan jeg bruge et andet layoutprogram?

Nja, det er vel det korte svar. MS Word, Pages, PowerPoint, Keynote og Publisher (bare for at nævne nogle af de mest almindelige programmer på PC og Mac) egner sig slet ikke som software til behandling og oprettelse af originale filer til tryk. Farvestyringen i disse programmer er ganske enkelt dårlig, og der er stor forskel mellem, hvad der vises på skærmen, og hvad der kommer ud af printeren.

Der findes også en masse Photoshop-kopier (som ofte kan downloades gratis), men de lever ikke helt op til originalkvaliteten.

Jeg har brug for hjælp til mit layout – kan I hjælpe mig?

Selvfølgelig! Grafisk layout-hjælp kan nemt vælges som tilvalg, når du bestiller en produktion. Send gerne din idé, efter bestillingen er lagt, om hvordan du ønsker, at din produktion skal se ud til: print@discrepublic.com. Og glem ikke at angive dit ordrenummer i e-mailen!

Hvordan sender jeg min master til jer?
Efter du har lagt en ordre og modtaget en ordrebekræftelse med ordrenummer til din e-mail, kan du nemt uploade din master direkte til vores filhåndteringsserver. Klik blot på upload-ikonet i den øverste menulinje, så kommer du direkte til filuploaden!
Er det i orden, hvis jeg sender en fysisk CD- eller DVD-skive, som I kan bruge til min produktion?

Selvfølgelig! Hvis du vil sende en fysisk master med posten, går det helt fint. Send den i en polstret og godt forseglet kuvert til adressen:

DiscRepublic.dk
Att: Master
Renvägen 10
SE-352 45 VÄXJÖ
Sverige

Hvordan ved jeg, at min master er kommet frem til jer, og at den er egnet til den tiltænkte produktion?

Hvis du uploader din master via den digitale filupload, vil du se en bekræftelsesmeddelelse på skærmen, når selve uploaden er færdig. Alle modtagne mastere gennemgår en teknisk kontrol – og du modtager en bekræftelse via e-mail, når din master er kontrolleret, testet og godkendt.

Hvis din master virker mærkelig eller direkte forkert, kontakter vi dig hurtigst muligt!

Mere specifikke spørgsmål vedrørende masterhåndtering besvares på adressen master@discrepublic.com

Hvilke filformater anbefaler I til master?

For musikproduktioner på CD anbefaler vi kraftigt DDP-filer, alternativt ukomprimerede lydfiler i formaterne WAV eller AIFF. Men det går også godt med filer af typen NRG, BIN & CUE, IMG, DMG, FLAC og MP4. OBS! Hvis din CD-master består af flere separate lydfiler, anbefaler vi, at du navngiver hver fil med nummer og sangtitel. Eksempel: ”01-Min første sang.wav”. Vi anbefaler også, at du lægger dine separate lydfiler i en mappe og komprimerer (zipper) hele mappen, inden du uploader den til vores filserver.

For lydbogsproduktioner på CD anbefaler vi MP3-filer, katalogiseret og sorteret efter kapitler og oplæsningsrækkefølge.

For DVD- og Blu-ray-produktioner anbefaler vi komplette diskbilleder i ISO-format. Det går også fint med AUDIO_TS-/VIDEO_TS- og BDMV-mapper – alternativt ukomprimerede videofiler med indlejrede lydspor i formaterne MP4 og MKV.

For musikproduktioner på vinyl & kassette anbefaler vi ukomprimerede lydfiler i formaterne WAV eller AIFF. En fil for hver A/B-side inklusive pauser mellem sporene. Send en komplet “tracklist” med tider. OBS! Side A skal være længere end side B ved kassetteproduktion.

Hvilken lydkvalitet er optimal til CD- og kassetteproduktion?

Ukkomprimeret lyd i 44,1 kHz og 16-bit dybde.

Hvor meget musik kan jeg få plads til på en CD?
Vi bruger CD’er med en maksimal kapacitet på 80 minutters lydmateriale. Men vi anbefaler, af kompatibilitetshensyn, at den samlede spilletid ikke overstiger 74 minutter (inklusive pregap og pauser). Dette skyldes, at ældre CD-afspillere kan have svært ved at håndtere CD’er uden pregap og spilletider over 74 minutter.
Kan I rette lyden på min master?
Det korte svar er nej. Vi hos DiscRepublic udfører ikke mastering- eller studiearbejde. Vi går altid ud fra, at det materiale, vi modtager, er færdigmasteret.
Jeg har min master i et andet filformat end det, I anbefaler – fungerer det alligevel?

Ja, med stor sandsynlighed kan vi konvertere dine filer til et fuldt fungerende format. Men der kan i så fald påløbe et håndteringsgebyr for konverteringsarbejdet, så spørg os gerne på forhånd!

Specifikke spørgsmål vedrørende filformater, kompatibilitet og eventuel konvertering besvares på adressen master@discrepublic,com

Jeg har kun MP3-filer – kan jeg bruge dem til en AudioCD-produktion?

Ja, det går fint. Men du bør være opmærksom på, at MP3 er et komprimeret lydformat, og lydkvaliteten på din CD-produktion kan derfor blive lidt påvirket.

Skal der være pauser mellem numrene/sangene på masteren?

Det er helt og holdent op til dig som kunde. Nogle gange vil man have, at to sange skal ”smelte sammen” og flyde ind i hinanden sømløst, og så skal der selvfølgelig ikke være nogen pause imellem dem. Hos DiscRepublic anbefaler vi dog altid at lægge et ”pregap” – også kaldet index eller forpause – før skivens første spor. Hvis der ikke er et pregap, er der nemlig risiko for, at CD’en kan blive svær at afspille, eller endda uafspillelig, i ældre CD-afspillere.

OBS! Hvis du sender din master som separate lydfiler (f.eks. WAV-filer), lægger vi som standard to (2) sekunders pregap før hvert spor på masteren. Så hvis du ikke ønsker pauser mellem sporene – eller ønsker pauser af varierende længde – bedes du oplyse dette i forbindelse med din bestilling eller i beskedfeltet, når du uploader filerne til os.

Hvilken kvalitet på video-/lydfilerne er optimal til DVD-produktion?
Den højeste opløsning, som en DVD kan gengive, er 720 x 480 pixels i PAL-format (720 x 576 pixels i NTSC-format). Alle videofiler og DVD-master med højere opløsning end dette vil automatisk blive konverteret til korrekt opløsning.
Hvor meget film kan jeg få plads til på en DVD?

En DVD5-skive (med en lagringskapacitet på cirka 4,7 GB) rummer 136 minutter – 2 timer og 16 minutter – video i højeste mulige DVD-kvalitet.

En DVD9-skive (med en lagringskapacitet på cirka 8,5 GB) rummer 247 minutter – 3 timer og 7 minutter – video i højeste mulige DVD-kvalitet.

Hvilken kvalitet på video-/lydfilerne er optimal til Blu-ray-produktion?

Den højeste opløsning, som en Blu-ray-skive kan gengive, er 4K Ultra HD, dvs. 3840 x 2160 pixels. Men for en "standard-Blu-ray" ligger opløsningen som regel på 1920 x 1080 pixels, dvs. HD-kvalitet i billedformatet 16:9.

Hvilken lydkvalitet er optimal til vinylfremstilling?

Ukomprimeret lyd i 48 kHz og 24-bit dybde.

OBS! Vigtig information før jeres vinylfremstilling:
Vigtig information før vinylfremstilling

Hvor meget musik kan jeg få plads til på en vinylplade?

En 12” LP, skåret ved 33,3 RPM, rummer typisk ca. 23 minutters musik per side, afhængigt af lydens dynamik og samlede niveau.

En 12” Maxi-single, skåret ved 45 RPM, rummer typisk ca. 12 minutters musik per side, afhængigt af lydens dynamik og samlede niveau.

En 7” EP, skåret ved 33,3 RPM, rummer typisk ca. 6:40 minutters musik per side, afhængigt af lydens dynamik og samlede niveau.

En 7” single, skåret ved 45 RPM, rummer typisk ca. 5 minutters musik per side, afhængigt af lydens dynamik og samlede niveau.

Hvor lang er leveringstiden for vinylproduktioner?
Vinylproduktioner leveres på ca. 8-10 uger – regnet fra den dag, du godkender korrekturet fra vores grafiker. Sørg for at have mindst 4 ugers margin ud over denne tid til eventuel pladerelease.
Kan I presse farvede vinylplader?

Absolut, intet problem! Mod et mindre tillæg tilbyder vi vinylproduktioner i et væld af forskellige effekter, både solide og transparente farver. Spørg os endelig – på adressen order@discrepublic.com – så fortæller vi mere!

Jeg vil gerne afgive en ordre hos jer – hvordan foregår hele processen?
Sådan foregår bestillingen

  1. Gå til siden for det produkt, du vil bestille.
  2. Foretag eventuelle tilvalg og vælg antal (prisen justeres ud fra dine valg).
  3. Klik på ”Ordre”, gå til kassen, udfyld dine oplysninger, vælg betalingsmetode og gennemfør ordren.
  4. En ordrebekræftelse sendes til dig via e-mail.
  5. Upload trykfiler og master via filupload i menuen.
  6. Du modtager korrektur til godkendelse samt bekræftelse på, at din master fungerer.
  7. Når korrekturen er godkendt, starter vi produktionen.

Vigtigt at vide: For CD- og DVD-produktioner under 150 stk. kopierer vi materialet til optagelige skiver. Nogle ældre afspillere kan have problemer med at afspille disse, men mere end 98% af vores kunder oplever ingen problemer. For fuld sikkerhed anbefaler vi at vælge ”pressede” CD/DVD.

Hvad gælder for køb/levering til Danmark og til andre EU-lande?

For privatpersoner tillægges der altid Dansk moms, som betales direkte ved bestilling i webshoppen. Dette gælder for alle privatpersoner inden for EU (og selvfølgelig også Danmark).
Alle virksomheder, der er registreret og opererer inden for EU, kan dog handle momsfrit direkte i webshoppen ved at indtaste et gyldigt VAT-/EORI-nummer ved bestilling. Her kan du kontrollere, om din virksomhed har et gyldigt VAT-/EORI-nummer:europa.eu/taxation

Hvad gælder for køb/levering til Norge (og andre lande uden for EU)?
Alle privatpersoner og virksomheder, der er registreret i Norge eller i andre lande uden for EU (f.eks. USA eller Schweiz), handler uden moms (VAT) i webshoppen.

Alle kunder i Norge og uden for EU betaler derefter moms (VAT) og gebyret for tolddeklarationen i forbindelse med, at de bestilte varer/produkter leveres. Dette (moms og toldgebyr) betales på en separat regning fra UPS (fragtfirmaet vi anvender). CD-, DVD-, kassette- og vinylplader er alle toldfrie varer, men der pålægges stadig et mindre gebyr (ca. 15–20 Euro) for selve gennemførelsen af tolddeklarationen.

Taric-nummeret (den statiske varekode), der bruges til at fortolde digitale medier (CD- og DVD-skiver), er 85234939.

Taric-nummeret (den statiske varekode), der bruges til at fortolde analoge medier (vinylplader), er 85234920.

Taric-nummeret (den statiske varekode), der bruges til at fortolde analoge medier (kassettebånd), er 85232919.

Hvad er NCB?

NCB, der står for "Nordic Copyright Bureau", har hovedkontor i København og er en musikorganisation ejet af STIM sammen med sine modparter i de øvrige nordiske lande. NCB arbejder med licensering og juridisk beskyttelse af musik i film, på TV, pladeudgivelser, musikdownload mv. De områder, som NCB har ansvar for, kaldes mekaniske licenser – hvilket adskiller sig fra licenser vedrørende fremføring af musik – den del som STIM varetager. Kort sagt administrerer NCB og opkræver betaling for mekaniske licenser og aftaler fra musikbrugerne – men vederlaget udbetales til rettighedshaverne via STIM. Disse udbetalinger fremgår som ”mekaniske rettigheder” på udbetalingsoversigten fra STIM – Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå.

NCB ejes i fællesskab af de nordiske rettighedsselskaber ("Nordic performing rights societies"), som omfatter KODA i Danmark, STEF på Island, STIM i Sverige, TEOSTO i Finland og TONO i Norge.

Hvad er et katalognummer?

Et katalognnummer er inden for musikbranchen en unik kodekombination, som pladeselskaber eller kunstneren mærker hver udgivet plade med, og som normalt trykkes på pladecoverets ryg sammen med navn på kunstneren og pladen samt pladeselskabet (hvis der er et).

Katalognnummeret, som du selv finder på, skal bestå af 2–7 bogstaver efterfulgt af maks. 7 tal. Normalt består katalognnummeret af en forkortelse af pladeselskabets navn, efterfulgt af udgivelsens løbenummer.

Eksempel: Kunstner Sparvhøk første udgivelse fik katalognnummeret SH001

Hvordan tilmelder jeg min plade/musikudgivelse til NCB?

Klik her for at gå til NCB's hjemmeside for licensansøgning. Følg derefter trin-for-trin-guiden længere nede på siden – og vælg DiscRepublic som din ”factory”. Når ansøgningen er udfyldt, modtager vi en bekræftelse fra NCB, som giver os tilladelse til at producere din musik- eller videoudgivelse.

Gemmer I materialet – masteren og trykfilerne – hvis vi skulle have brug for at trykke flere plader?

Absolut! Vi gemmer og arkiverer alt indsendt og produceret materiale i mindst fem (5) år. På den måde kan du nemt lægge en repeat-order ved at logge ind på ”Mine sider” og vælge ”Køb igen”.

Hvor lang er leveringstiden?

Som standard leverer vi alle vores produktioner med emballage inden for cirka 14 arbejdsdage – regnet fra den dag, du godkender trykkorrekturet fra vores grafiker.

Hvis I vælger VIP i kassen, forkortes leveringstiden til ca. 10-11 arbejdsdage.

For vinylproduktioner er leveringstiden ca. 8-10 uger fra godkendt korrektur (testpresser ca. 4-5 uger).

Vi forbeholder os dog ret til længere leveringstider i tilfælde af A) store oplag, B) når efterspørgslen er usædvanligt høj, eller C) når den bestilte produktion indeholder en form for specialtilvalg.

Hvordan leveres bestillingen – de færdige produkter – til mig?

Bestillinger til privatpersoner i Danmark sendes med UPS. Du modtager en besked via e-mail og via et SMS-link, hvor du selv kan vælge, hvornår du vil modtage pakkerne, eller om du i stedet vil hente dem på nærmeste UPS-servicepoint.

Leveringstiden til privatpersoner og virksomheder i Danmark er normalt 1-3 arbejdsdage**.

Leveringstiden inden for Europa er 1-5 arbejdsdage**.

Så snart din bestilling sendes fra os, modtager du en e-mail med et sporingslink, hvor du kan følge pakken/pakkerne på vej hjem til dig!

** = Til mere utilgængelige adresser, som ligger uden for UPS’ daglige ruter, sker levering så hurtigt som muligt.

Hvordan sender jeg mit layout/mint artwork til jer?

Efter du har lagt en ordre og modtaget en ordrebekræftelse med ordrenummer til din e-mail, kan du nemt uploade dit layout/artwork direkte til vores filhåndteringsserver. Klik blot på "FILUPLOAD" i menuen.

Har I skabeloner, som jeg kan bruge til at sætte mit layout?

Selvfølgelig! Under hver enkelt produkt i webshoppen findes redigerbare skabeloner/templates i PDF- og InDesign-format. Download den skabelon, du foretrækker, åbn den i dit layout-program, og placer derefter dit layout på separate lag.

Hvordan ved jeg, at mit layout/mint artwork er kommet frem til jer, og at det er egnet til produktion?

Hvis du uploader dit layout/artwork via den digitale filupload, vil du se en bekræftelsesmeddelelse på skærmen, når selve uploaden er færdig. Alle indsendte artwork-/layoutfiler kontrolleres – og du modtager et digitalt PDF-korrektur til godkendelse via e-mail, når dine filer er kontrollerede og godkendte.

Hvis dit artwork/dine layout-filer virker forkerte eller har brug for justering, kontakter vi dig hurtigst muligt!

Mere specifikke spørgsmål vedrørende layout, trykfilhåndtering osv. besvares på adressen print@discrepublic.com

Hvilke filformater anbefaler I til layout/artwork?

Vi foretrækker redigerbare PDF’er (separate PDF’er for CD, omslag & booklet) eksklusive skabelon. Det er dog vigtigt, at alle skrifttyper (tekster) er omdannet til baner/kurver/outlines. Alle billeder og links skal desuden være indlejret i dokumenterne.

Vi kan også modtage trykmateriale som billeder (f.eks. TIFF-filer), men de skal være højopløste og have mindst 300 dpi. Billederne skal også være i CMYK (brug gerne Coated FOGRA39-profilen, som kan vælges i Photoshop).

Jeg har hverken Illustrator, Photoshop eller InDesign – kan jeg bruge et andet layoutprogram?

Nja, det er vel det korte svar. MS Word, Pages, PowerPoint, Keynote og Publisher (bare for at nævne nogle af de mest almindelige programmer på PC og Mac) egner sig slet ikke som software til behandling og oprettelse af originale filer til tryk. Farvestyringen i disse programmer er ganske enkelt dårlig, og der er stor forskel mellem, hvad der vises på skærmen, og hvad der kommer ud af printeren.

Der findes også en masse Photoshop-kopier (som ofte kan downloades gratis), men de lever ikke helt op til originalkvaliteten.

Jeg har brug for hjælp til mit layout – kan I hjælpe mig?

Selvfølgelig! Grafisk layout-hjælp kan nemt vælges som tilvalg, når du bestiller en produktion. Send gerne din idé, efter bestillingen er lagt, om hvordan du ønsker, at din produktion skal se ud til: print@discrepublic.com. Og glem ikke at angive dit ordrenummer i e-mailen!

Hvordan sender jeg min master til jer?
Efter du har lagt en ordre og modtaget en ordrebekræftelse med ordrenummer til din e-mail, kan du nemt uploade din master direkte til vores filhåndteringsserver. Klik blot på upload-ikonet i den øverste menulinje, så kommer du direkte til filuploaden!
Er det i orden, hvis jeg sender en fysisk CD- eller DVD-skive, som I kan bruge til min produktion?

Selvfølgelig! Hvis du vil sende en fysisk master med posten, går det helt fint. Send den i en polstret og godt forseglet kuvert til adressen:

DiscRepublic.dk
Att: Master
Renvägen 10
SE-352 45 VÄXJÖ
Sverige

Hvordan ved jeg, at min master er kommet frem til jer, og at den er egnet til den tiltænkte produktion?

Hvis du uploader din master via den digitale filupload, vil du se en bekræftelsesmeddelelse på skærmen, når selve uploaden er færdig. Alle modtagne mastere gennemgår en teknisk kontrol – og du modtager en bekræftelse via e-mail, når din master er kontrolleret, testet og godkendt.

Hvis din master virker mærkelig eller direkte forkert, kontakter vi dig hurtigst muligt!

Mere specifikke spørgsmål vedrørende masterhåndtering besvares på adressen master@discrepublic.com

Hvilke filformater anbefaler I til master?

For musikproduktioner på CD anbefaler vi kraftigt DDP-filer, alternativt ukomprimerede lydfiler i formaterne WAV eller AIFF. Men det går også godt med filer af typen NRG, BIN & CUE, IMG, DMG, FLAC og MP4. OBS! Hvis din CD-master består af flere separate lydfiler, anbefaler vi, at du navngiver hver fil med nummer og sangtitel. Eksempel: ”01-Min første sang.wav”. Vi anbefaler også, at du lægger dine separate lydfiler i en mappe og komprimerer (zipper) hele mappen, inden du uploader den til vores filserver.

For lydbogsproduktioner på CD anbefaler vi MP3-filer, katalogiseret og sorteret efter kapitler og oplæsningsrækkefølge.

For DVD- og Blu-ray-produktioner anbefaler vi komplette diskbilleder i ISO-format. Det går også fint med AUDIO_TS-/VIDEO_TS- og BDMV-mapper – alternativt ukomprimerede videofiler med indlejrede lydspor i formaterne MP4 og MKV.

For musikproduktioner på vinyl & kassette anbefaler vi ukomprimerede lydfiler i formaterne WAV eller AIFF. En fil for hver A/B-side inklusive pauser mellem sporene. Send en komplet “tracklist” med tider. OBS! Side A skal være længere end side B ved kassetteproduktion.

Hvilken lydkvalitet er optimal til CD- og kassetteproduktion?

Ukkomprimeret lyd i 44,1 kHz og 16-bit dybde.

Hvor meget musik kan jeg få plads til på en CD?
Vi bruger CD’er med en maksimal kapacitet på 80 minutters lydmateriale. Men vi anbefaler, af kompatibilitetshensyn, at den samlede spilletid ikke overstiger 74 minutter (inklusive pregap og pauser). Dette skyldes, at ældre CD-afspillere kan have svært ved at håndtere CD’er uden pregap og spilletider over 74 minutter.
Kan I rette lyden på min master?
Det korte svar er nej. Vi hos DiscRepublic udfører ikke mastering- eller studiearbejde. Vi går altid ud fra, at det materiale, vi modtager, er færdigmasteret.
Jeg har min master i et andet filformat end det, I anbefaler – fungerer det alligevel?

Ja, med stor sandsynlighed kan vi konvertere dine filer til et fuldt fungerende format. Men der kan i så fald påløbe et håndteringsgebyr for konverteringsarbejdet, så spørg os gerne på forhånd!

Specifikke spørgsmål vedrørende filformater, kompatibilitet og eventuel konvertering besvares på adressen master@discrepublic,com

Jeg har kun MP3-filer – kan jeg bruge dem til en AudioCD-produktion?

Ja, det går fint. Men du bør være opmærksom på, at MP3 er et komprimeret lydformat, og lydkvaliteten på din CD-produktion kan derfor blive lidt påvirket.

Skal der være pauser mellem numrene/sangene på masteren?

Det er helt og holdent op til dig som kunde. Nogle gange vil man have, at to sange skal ”smelte sammen” og flyde ind i hinanden sømløst, og så skal der selvfølgelig ikke være nogen pause imellem dem. Hos DiscRepublic anbefaler vi dog altid at lægge et ”pregap” – også kaldet index eller forpause – før skivens første spor. Hvis der ikke er et pregap, er der nemlig risiko for, at CD’en kan blive svær at afspille, eller endda uafspillelig, i ældre CD-afspillere.

OBS! Hvis du sender din master som separate lydfiler (f.eks. WAV-filer), lægger vi som standard to (2) sekunders pregap før hvert spor på masteren. Så hvis du ikke ønsker pauser mellem sporene – eller ønsker pauser af varierende længde – bedes du oplyse dette i forbindelse med din bestilling eller i beskedfeltet, når du uploader filerne til os.

Hvilken kvalitet på video-/lydfilerne er optimal til DVD-produktion?
Den højeste opløsning, som en DVD kan gengive, er 720 x 480 pixels i PAL-format (720 x 576 pixels i NTSC-format). Alle videofiler og DVD-master med højere opløsning end dette vil automatisk blive konverteret til korrekt opløsning.
Hvor meget film kan jeg få plads til på en DVD?

En DVD5-skive (med en lagringskapacitet på cirka 4,7 GB) rummer 136 minutter – 2 timer og 16 minutter – video i højeste mulige DVD-kvalitet.

En DVD9-skive (med en lagringskapacitet på cirka 8,5 GB) rummer 247 minutter – 3 timer og 7 minutter – video i højeste mulige DVD-kvalitet.

Hvilken kvalitet på video-/lydfilerne er optimal til Blu-ray-produktion?

Den højeste opløsning, som en Blu-ray-skive kan gengive, er 4K Ultra HD, dvs. 3840 x 2160 pixels. Men for en "standard-Blu-ray" ligger opløsningen som regel på 1920 x 1080 pixels, dvs. HD-kvalitet i billedformatet 16:9.

Hvilken lydkvalitet er optimal til vinylfremstilling?

Ukomprimeret lyd i 48 kHz og 24-bit dybde.

OBS! Vigtig information før jeres vinylfremstilling:
Vigtig information før vinylfremstilling

Hvor meget musik kan jeg få plads til på en vinylplade?

En 12” LP, skåret ved 33,3 RPM, rummer typisk ca. 23 minutters musik per side, afhængigt af lydens dynamik og samlede niveau.

En 12” Maxi-single, skåret ved 45 RPM, rummer typisk ca. 12 minutters musik per side, afhængigt af lydens dynamik og samlede niveau.

En 7” EP, skåret ved 33,3 RPM, rummer typisk ca. 6:40 minutters musik per side, afhængigt af lydens dynamik og samlede niveau.

En 7” single, skåret ved 45 RPM, rummer typisk ca. 5 minutters musik per side, afhængigt af lydens dynamik og samlede niveau.

Hvor lang er leveringstiden for vinylproduktioner?
Vinylproduktioner leveres på ca. 8-10 uger – regnet fra den dag, du godkender korrekturet fra vores grafiker. Sørg for at have mindst 4 ugers margin ud over denne tid til eventuel pladerelease.
Kan I presse farvede vinylplader?

Absolut, intet problem! Mod et mindre tillæg tilbyder vi vinylproduktioner i et væld af forskellige effekter, både solide og transparente farver. Spørg os endelig – på adressen order@discrepublic.com – så fortæller vi mere!